Kortrijk Xpo
15 & 16 mei 2025

A@W Newsletter

Russell Potter, of wat het betekent een architect te zijn

14 september 2023

Architecten zijn allrounders: creativiteit, uitgebreide technische kennis en het vermogen om te multitasken maken deel uit van hun professionele gereedschapskist. Maar wat inspireert hen? Wat drijft hen? En hoe realiseren ze hun visies? In deze nieuwe serie artikelen voor de nieuwsbrief hebben we het met de creatieve geesten van deze tijd over passies en uitdagingen. Beginnen doen we met de Brit Russell Potter, medeoprichter van de in Londen gevestigde SODA Studio. Potter verduidelijkt het uitgangspunt van het bureau, licht vroegere en huidige projecten toe en bespreekt de invloed van verschillende artistieke disciplines.


Architecten Russell Potter en Laura Sanjuan richtten in 2012 samen SODA Studio op. Hun visie is om hiërarchie in het ontwerpproces te elimineren. "We wilden een platform waar alle stemmen in de studio werden gevalideerd", zegt Potter,  “een ander ding was dat we gewoon wilden werken met mensen die we leuk vinden. Het is belangrijk voor ons om klanten te hebben waar we het mee kunnen vinden."

 


Voor Sessions Arts Club transformeerde SODA een 18de-eeuws gerechtsgebouw in een hedendaagse ledenclub. © Beth Evans

 

“Inspiratie komt niet alleen uit de bebouwde omgeving, maar ook uit andere kunstdisciplines, of het nu muziek, mode of schilderkunst is”, zegt Potter. “Een goed voorbeeld is de Sessions Arts Club, een 'verborgen toevluchtsoord voor creatieve geesten' dat is gevestigd in de oude eetzaal van de rechters in wat een oud gerechtsgebouw uit de achttiende eeuw was.”

 

We zijn inmiddels honderden jaren later en SODA gaf een lichte toets aan dit prachtige oude gebouw. Daarnaast werd SODA lid van de muziekcommissie van de club om ervoor te zorgen dat de perfecte ‘playlist’ en kunstwerken de architectonische ervaring begeleiden. Voor de typografische behandelingen bracht SODA een eerbetoon aan de 19de-eeuwse literatuur - het Old Sessions House-gebouw komt immers voor in de roman Oliver Twist van Charles Dickens - door analoge technieken te gebruiken zoals hoogdrukfolie en handgeschilderde bewegwijzering.

 


De bewegwijzering van de Raymond Revuebar werd als onderdeel van het Walker's Court project in ere hersteld.  © Jack Hobhouse

 

Een waardering voor kunst van een andere soort, waarmee gerefereerd wordt aan komedie en theater, speelde een rol in Walker's Court in het Londense Soho, waar SODA de lokale geschiedenis van het gebied als inspiratiebron gebruikte. Het bureau leverde een reeks ruimtes op, waaronder het Boulevard Theatre, winkels, nachtclubs en bars, woonappartementen en kantoorruimte op het dak. Een glazen brug van twee verdiepingen verbindt de twee zijden van het project en creëert een theaterkassa en barruimte. In het zuiden is de bewegwijzering van de legendarische nachtclub Raymond Revuebar in ere hersteld.

 


Buitenruimte zorgt voor een nieuw leven ingeblazen openbaar gebied in het Sierra Quebec Bravo kantoorproject in Isle of Dogs. © SODA Studio

 

In Isle of Dogs, in het oosten van Londen, werkte SODA aan Sierra Quebec Bravo, een kantoorgebouw van 13 verdiepingen voor ontwikkelaar General Projects. "Het is het guitige jongere broertje, vergeleken met de andere kantoortypologieën in het gebied," zegt Potter, verwijzend naar het nabijgelegen Canary Wharf en andere meer zakelijke gebouwen.

 

Voor deze retrofit koos SODA voor een speels materiaal- en kleurenpalet om een gevoel van warmte in de verschillende ruimtes te brengen. Naast een eigentijdse coworkingopstelling beschikt het project over een café op de begane grond en, in overeenstemming met de nadruk op wellness, een speciaal gebouwde fitnessruimte in de kelder en een fietshelling om het gebouw binnen te gaan. Een grootschalige muurschildering loopt over de volledige hoogte van de buitenkant. Die is geïnspireerd op de 'dazzle' camouflage die ooit door het leger werd gebruikt om vijanden af te leiden met behulp van gedurfde patronen. Met kussens op de zitplaatsen buiten en een overvloed aan beplanting bezorgt dit project de openbare ruimte ook een nieuwe impuls.

 


Een installatie uit 2021 in België is het resultaat van een samenwerking met grafisch ontwerper Anthony Burrill. © Boumediene Belbachir

 

Een ander project van SODA dat de geest van samenwerking van het bureau belichaamt, is een installatie van het werk van grafisch ontwerper Anthony Burrill in 2021 in C-Mine in Genk. Potter ontmoette Burrill tijdens zijn crowdfundingcampagne voor een boek. Na een autorit naar de studio van Burrill in Kent ontstond tussen de twee een creatieve klik. Dit illustreert wat het gevolg kan zijn van een ontmoeting van twee ontwerpers.

 

 Dit is een door Jan Hoffman vertaald en bewerkt artikel, geschreven door Helen Parton

Russell Potter, of wat het betekent een architect te zijn
Terug naar overzicht

A@W Newsletter

Blijf op de hoogte door u op onze maandelijkse newsletter te abonneren!

>> Abonneren

Geïnteresseerd in visibiliteit in onze newsletter?

>> Klik hier! 

In samenwerking met

 

 

 

Design & Plan